dag 8

tenerife 2022

Via Instagram zijn we een pagina tegengekomen waarin de beste 8 natuurlijke zwembaden op Tenerife werden aangeprezen. Een natuurlijk zwembad is een zwembad aan de kust tussen de rotsen waarin je kan zwemmen en waar vaak golven over de rotsen heen slaan. Vandaag gaan we een toer langs een aantal van deze zwembaden maken om hopelijk lekker te zwemmen. De eerste stop is Garachico. Deze plaats ligt aan de andere kant van het eiland. Dit betekent eerst naar Santiago del Teide rijden via de TF1. Op de snelweg mag je 120 alleen het laatste stuk 80. Wij reden 107 kilometer per uur en de politie hield een verkeerscontrole. Op een punt staan ze met een lasergun om je snelheid te meten en dat geven ze dan door aan een paar andere agenten. Op de rotonde waar de snelweg eindigt staan ze en werden we aangehouden. Helaas een boete. In Nederland zouden we een boete van 295 euro hebben gehad. Gelukkig was als je direct ging pinnen bij de agent de boete slechts 50 euro. Zucht!! Vanaf Santiago del Teide ga je via bijzondere kronkelwegen naar Garachico. Je moet dan de berg over die op het hoogste punt 1100 meter is. Tijdens de route kwamen we langs een dorpje met de naam La Montaneta en daar stonde een kerkje Ermita de San Francisco de Asis aan de rand van het bos.

Tijdens de route naar Garachico stuurde onze navigatie ons langs kleine weggetjes waar je prachtige uitzichten over de zee had.

Na een dik uur rijden eindelijk aangekomen in Garachico. De zee was erg wild waardoor het natuurlijke zwembad gesloten was. En dat was natuurlijk wel erg jammer. Beetje rondgelopen langs de kust. Wat foto’s genomen. Lekker op terras gezeten en genoten van het uitzicht.

Het volgende natuurlijke zwembad ligt aan dezelfde kust alleen iets verderop in het dorp San Juan de la Rambla. Het zwemgedeelte lag bij het strand van Charco de la Laja. Maar goed dat dit ook gesloten was. De golven waren ineens hoog hier. Dus ook niet zwemmen voor ons. Maar dat mag de pret niet drukken.

Aan deze kant van het eiland had het niet zoveel nut meer om naar de natuurlijke zwembaden te gaan kijken omdat we dan toch niet in het water kunnen. Dus terug gereden naar Santiago del Teide en toen naar Los Gigantes gereden. Vlakbij het natuurlijke zwembad hier was een parkeerplaats. Het was er niet overdreven druk. Maar daar konden we uiteindelijk wel zwemmen. En dat hebben we beide ook gedaan. Het was wel even glibberen om het water in te komen maar het was er heerlijk. De temperatuur van het water viel ook enorm mee. Het leek wel warmer dan die van het zwembad van het hotel.

De weg terug naar het hotel duurde iets langer dan normaal. Er was een ongeluk gebeurd op de TF1. Ook niet verwonderlijk omdat er veel toeristen rond rijden op de snelweg waar je 120 mag gewoon 60 gaan rijden. En daar krijg je ongelukken van. Alle sluiproutes liepen ook vol, dus waar we normaal gesproken binnen 25 minuten terug zouden zijn in het hotel duurde het nu meer dan een uur. Bij het hotel nog wat gerelaxt. En in de avond zijn we over de strip gaan lopen bij las Americas. Grappig om een keer te zien. En hebben we heerlijk bij een Argentijns restaurant gegeten. Mooie afsluiter van deze dag. Morgen gaan we overdag in de uitrust stand, en in de avond gaan we sterren kijken. Het verjaardagscadeau voor Onno.